0
03 декември 2021
Настоящият документ „Въпроси и отговори“ предоставя отговори на често задаваните въпроси относно одиторите, одита и надзора, с цел осигуряване на информационен принос за дебата във връзка с политиката на европейско ниво.
ОТНОСНО ОДИТА
Задължителният одит (наричан по-долу в настоящия документ „одит“) е изискваната по силата на закон проверка на годишните финансови отчети на компаниите. Компаниите изготвят такива отчети, за да пояснят финансовите резултати от дейността си. Инвеститорите, акционерите и други заинтересовани страни разчитат на одитираните финансови отчети, когато вземат своите решения. Законодателството на ЕС изисква големите и средни компании да бъдат одитирани. Държавите членки може да решат да изискват също така и одит на по-малки предприятия.
Финансовите отчети се публикуват за външни потребители, включително настоящи и потенциални инвеститори, заемодатели и други кредиторни. Те показват финансовото състояние на компанията, а именно, информация относно активите на компанията, като парични средства, материални запаси и дълготрайни активи; и пасивите на компанията, като например, кредити, търговски задължения и данъчни пасиви. Те представят също така резултатите от дейността на компанията, като например, приходи, разходи, данъци и печалба.
Обикновено, ангажиментът за одит има три етапа: планиране, изпълнение и докладване. Одитът изисква целогодишно сътрудничество между мултидисциплинарен екип одитори и експерти в различни области (вижте нашата публикация Как мултидисциплинарните екипи допринасят за качеството на одита?). По отношение на планирането, екипът за одит се опитва да разбере оперативната среда на компанията и да идентифицира рисковете, имащи отношение към нейния финансов отчет.
По време на изпълнението, одиторите събират и оценяват доказателства посредством комбинация от процедури, например, проучващи запитвания до ръководството, тестване на вътрешните контроли на компанията, анализ на сделки и салда и получаване на потвърждения от трети страни. Целта на одитора е да получи достатъчни одиторски доказателства, така че да е в състояние да направи разумни заключения.
Одиторското мнение са базира на тези заключения и се докладва публично.
Основният краен резултат от одита е публично достъпният одиторски доклад. Одиторското мнение в този доклад посочва дали съпътстващият финансов отчет е изготвен в съответствие със счетоводните стандарти и дали представя достоверно, в съществените аспекти, финансовото състояние и резултатите от дейността на компанията.
Одиторите на предприятията от обществен интерес (ПОИ) обясняват също така в своите одиторски доклади и ключовите одиторски въпроси (КОВ). КОВ са факторите, представляващи най-съществените рискове с най-голямо въздействие върху резултатите от одита.
ПОИ е дефинирано в Счетоводната директива на ЕС и в Одитната директива на ЕС като:
Държавите членки може да определят допълнителни предприятия като ПОИ на национално ниво, например, предприятия, които са важни/стратегически за икономиката на съответната страна. За повече подробности, вижте нашата публикация Дефиниране на предприятията от обществен интерес в Европа.
Одитният регламент на ЕС предвижда специфични изисквания по отношение на задължителния одит на ПОИ. Следователно, дефинирането и идентифицирането на ПОИ са от особено важно значение за определянето на това кои предприятия попадат в обхвата на този Регламент на ЕС. Тези изисквания са по-взискателни и надхвърлят изискванията на Одитната директива на ЕС, които са приложими по отношение на всички задължителни одити.
Одитният комитет се състои от: i) членове на съвета на директорите на компанията и/или ii) членове, назначени от акционерите. Той гарантира, че интересите на акционерите по отношение на процеса на финансово отчитане са подходящо защитени.
За да се постигне това, мнозинството от членовете на одитния комитет трябва да са независими от компанията. Законодателството на ЕС изисква също така поне един член на одитния комитет да притежава компетентност в счетоводното отчитане и/или одита.
Най-важните роли, включени в законодателството на ЕС по отношение на одитните комитети на ПОИ, са:
ОТНОСНО ОДИТОРА
„Счетоводната професия“ се състои от счетоводители, одитори и консултанти. Те предоставят широк кръг услуги в най-разнообразно качество и в най-различни сектори.
Счетоводителите помагат на компаниите да изготвят своите финансови отчети и да докладват във връзка с устойчивото развитие, с цел оценяване на резултатите от дейността, включително екологичния и социален ефект от тяхната икономическа дейност. Изискванията на Счетоводната директива и на Директивата относно прозрачността на ЕС, съответното национално законодателство и стандарти са приложими по отношение работата на счетоводителите, като същото се отнася и до Международните стандарти за финансово отчитане (МСФО) по отношение на компаниите, попадащи в обхвата на Регламента относно Международните счетоводни стандарти (МСС).
Външните одитори предоставят одиторски услуги на компаниите и по този начин добавят достоверност на информацията, изразявайки независимо експертно мнение относно отчитаната от компанията информация, като например, годишния финансов отчет (вижте въпрос 1). Одиторската работа се регулира от изискванията на Одитната директива и Одитния регламент на ЕС и приложимото национално законодателство. Одиторите прилагат по отношение на своята работа и професионални стандарти, като например, Международните одиторски стандарти (МОС). Както счетоводителите, така и одиторите, спазват Международния етичен кодекс или равносилни национални изисквания.
Одитната директива на ЕС определя, че само лица, които изпълняват определени законови изисквания относно образование, опит и положени изпити могат да използват званието „одитор“. Директивата определя също така как да се придобие правоспособност на одитор и как да се запази тази квалификация и дефинира запазените дейности, които могат да бъдат извършвани единствено от одитори. Вижте нашата публикация Как е регулиран достъпът до счетоводната професия в Европа?
Одиторите трябва да участват в продължаващо професионално развитие (ППР), за да поддържат теоретичните си знания и да запазят своята квалификация. Одитната директива на ЕС изброява минималните изисквания, включително основните теми и санкциите за неспазването им. Често националните изисквания са по-строги, като изискват средно 40 часа ППР годишно.
В съответствие с Одитната директива на ЕС от 2014 г., всички одитори се назначават на общото събрание на акционерите на одитираното дружество.
Като допълнителна процедура по отношение на ПОИ, Одитният регламент на ЕС от 2014 г. изисква одитният комитет да търси одитор. Одитният комитет прави предложение до съвета на директорите на компанията за назначаване на одитор след процес на подбор (вижте въпрос 6).
ОТНОСНО РЕГУЛАЦИЯ/ СТАНДАРТИ / НАДЗОР
След 1984 г. Директивата на ЕС относно задължителния одит съдържа изискванията, регулиращи всички задължителни одити и одитори в ЕС.
Одитният регламент на ЕС от 2014 г. съдържа допълнителни изисквания по отношение на одита на ПОИ (вижте въпрос 5).
Доколкото законодателството на ЕС определя само минимални критерии, държавите членки разполагат с възможността да добавят по-строги изисквания.
Законодателството на ЕС изисква всяка държава членка да създаде специален орган за надзор на одита, който трябва да е независим от одиторите и одиторските фирми. Тези органи за надзор на одита осъществяват надзор над одиторите на национално ниво и си сътрудничат на ниво ЕС в рамките на Комитета на европейските органи за надзор на одита (КЕОНО).
За повече информация относно това как надзорът на одита е организиран в Европа, вижте нашата публикация Организация на публичния надзор над одиторската професия в 30 европейски страни.
Одиторите съблюдават международни стандарти за етика и международни одиторски стандарти, разработени от независими съвети, СМСЕС и СМОССИС или равносилни национални изисквания. Тези стандарти определят минимални изисквания и практически насоки за независим и висококачествен одит. Те спомагат за последователност в глобален аспект при одита.
Етичните стандарти се фокусират върху независимостта на одитора. Международните одиторски стандарти (МОС) определят начина, по който одиторът планира и изпълнява ангажимента за одит и комуникира резултатите от одита.
Законодателството на ЕС, националното законодателство и международните стандарти установяват специфични изисквания за независимост на одиторите.Спазването от страна на одиторите на тези изисквания е обект на инспекции от независими органи за надзор във всяка държава членка. Одиторските фирми имат всеобхватни политики за спазването на тези изисквания.
По отношение на ПОИ, одитният комитет на компанията носи отговорност да гарантира, че одитът се извършва по независим начин. Това включва предварителното одобрение на всяка услуга, различна от одита, която ще се предоставя от одитора, след като са се уверили, че независимостта на одитора няма да бъде компрометирана (за повече информация, вижте нашата публикация Услуги, различни от одита и независимостта на одитора).
Друга мярка, която е въведена от законодателството на ЕС с цел укрепване независимостта на одиторите, е задължителната ротация на одитора / одиторската фирма (вижте въпрос 15).
Задължителната ротация на одитора / одиторската фирма означава, че съществува максимална продължителност по отношение на ангажимента за одит, за да се заздрави независимостта на одитора от одитираното предприятие. Това е една от мерките на Одитния регламент на ЕС по отношение на ПОИ.
Това означава, че от ПОИ се изисква да си намерят нова одиторска фирма след определен период от време, който Регламентът определя на 10 години. Държавите членки може да определят на национално ниво по-кратък период или да позволят ограничено удължаване на продължителността на ангажимента за одит в случай на тръжна процедура или съвместен одит (т.е., одитът се извършва от повече от една фирма). В резултат на това, между европейските страни съществуват разминавания по отношение продължителността на ангажимента за одит. (Вижте нашата публикация Прилагане на одитната директива и регламент на ЕС от 2014 г. в 30 европейски страни.
Одиторите предоставят ограничен брой услуги, различни от одита, на своите клиенти за одит при условие, че тези услуги:
Тези услуги са или тясно свързани с одита на финансовия отчет (например, преглед на финансова информация), или са търсени от други заинтересовани страни, които очакват надеждна информация, проверена от трета страна, като например одитор (например, изразяване на сигурност във връзка с устойчивото развитие).
Одитният регламент на ЕС въвежда допълнителни ограничения по отношение одиторите на ПОИ:
За повече информация, вижте нашата публикация Услуги, различни от одита и независимостта на одитора.
ОГРАНИЧАВАНЕ НА ОТГОВОРНОСТТА: Accountancy Europe полага всички усилия, но не може да гарантира, че информацията в настоящата публикация е точна и ние не можем да поемем никаква отговорност във връзка с тази информация. Насърчаваме разпространението на тази публикация, в случай че се прави позоваване на нас като на източник на материала и е включен хиперлинк, препращащ към оригиналното ни съдържание.
https://www.accountancyeurope.eu/publications/audit-facts/
Свали като (0,07 MB)